کربن اکتیو را با چه روش هایی می توان احیا کرد؟
نوشته شده توسط : وصالی

یکی از پر کاربردترین مواد شیمیایی در صنعت تصفیه آب، کربن اکتیوها هستند. مواد اولیه کربن اکتیو (کربن فعال) می تواند از چوب، پوست نارگیل و… باشد و یکی از روش های ساخت آن سوزاندن ماده اولیه در حضور اکسیژن می باشد. در ادامه هم دست به تولید کربن اکتیو با استفاده از فرایندی می زنند که باعث تخلخل آن می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این ماده شیمیایی قدرت جذب بسیار بالای آن است و شامل انواع گرانول، پودری و میله ای می شوند. از آن جایی که ویژگی های انواع کربن اکتیو ها، متفاوت است، دارای کاربردی های مختلفی هم هستند.

همان طور که گفته شد یکی از کاربردهای کربن اکتیوها در صنعت تصفیه آب است. قدرت جذب بالای کربن فعال باعث شده تا توانایی مطلوبی برای حذف برخی آلاینده های آب مثل بو، طعم، مزه، رنگ، برخی از فلزات سنگین و کلر داشته باشد. با توجه به این کربن اکتیو را می توان یکی از مواد شیمایی اساسی در روند فیلتراسیون بسیاری از دستگاه های تصفیه آب صنعتی محسوب کرد.

کربن اکتیوها با تنوع و برندهای مختلفی در بازار تصفیه آب موجود هستند، که در این بین کربن اکتیو جاکوبی یکی از پر فروش ترین و البته با کیفیت ترین کربن اکتیوهای ارائه شده در بازار ایران می باشد. برای اطلاع از قیمت کربن اکتیوهای جاکوبی می توانید به سایت abin.ir مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

مدتی بعد از استفاده کربن اکتیوها برای تصفیه آب در ساختار دستگاه، این ماده شیمیایی اشباع می شود. با توجه به این که تعویض کربن اکتیو استفاده شده در سیستم می تواند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد، ممکن است برای شما سوال شود که آیا کربن اکتیو را می توان احیا کرد؟ روش های مختلف احیای کربن اکتیوها کدام اند؟ آیا در نهایت احیای اکتیو دارای صرفه اقتصادی می باشد؟

انواع روش های احیای کربن اکتیو
در صنعت تصفیه آب از احیای کربن اکتیو برای کاهش آلاینده های جذب شده در سطح کربن استفاده می شود. انواع روش های احیای کربن اکتیو شامل موارد زیر می شوند:

1- استفاده از روش های حرارتی برای احیای کربن اکتیو
یکی از قدیمی ترین روش هایی که برای احیای کربن اکتیو استفاده می شود به صورت فیزیکی و حرارتی است. در روش حرارتی احیای کربن فعال، این ماده شیمیایی را با دمای 800 درجه سانتی گراد گرما می دهند. برای داشتن این مقدار از گرما و احیای کربن اکتیو به روش حرارتی کوره های چند طبقه به کار می روند. مهم ترین مزیت استفاده از این روش شامل به کار بردن گازهای بی اثر و حرارت دادن حجم بالایی از آلاینده ها روی سطح کربن اکتیو می شود.

قیمت دستگاه فروش آب تصفیه شده

در کنار استفاده از گازهای بی اثر و گرما دادن کربن اکتیو برای احیای آن از بخار آب هم می توان استفاده کرد. اما در این روش تمام آلاینده های سطح کربن فعال حذف نمی شود، به همین دلیل بیشتر از همان روش حرارت دادن کربن با گازهای بی اثر و در دمای بالاتر از 800 درجه سانتی گراد استفاده می شود.


موارد زیر برخی از معایب و مزیت های روش حرارتی احیای کربن اکتیو هستند:


از آن جایی که احیای کربن با این روش هزینه بر است باید از حداقل 5 تا 6 تن ورودی کربن اکتیو برای احیا در کوره استفاده شود تا دارای صرفه اقتصادی باشد.
پیش تر هم گفته شد که احیای کربن اکتیو با استفاده از بخار آب نمی تواند باعث حذف کامل آلاینده ها در سطح کربن اکتیو شود. این موضوع باعث شده تا نیاز به احیای مکرر کربن اکتیو باشد.
2- استفاده از روش شیمیایی برای احیای کربن اکتیو
در این روش از شستشوی کربن اکتیو با استفاده از مواد شیمیایی و حلال ها استفاده می شود. مواد شیمیایی که برای این روش از احیای کربن اکتیو به کار می روند شامل اتانول، متانول، اسیدهای کربوکسیلیک، انواع استر و آمین ها می شوند.

معایب و مزیت های احیای کربن اکتیو با استفاده از روش شیمیایی را در ادامه بررسی می کنیم:

استفاده از این روش دارای بازدهی بالایی می باشد و می تواند باعث حذف کامل آلاینده ها در سطح کربن شود.
احیای کربن اکتیو با استفاده از روش شیمیایی از بین رفتن کربن را به دنبال ندارد.
در کنار مزیت هایی که گفته شد باید توجه کنید که خرید مواد شیمیایی و حلال ها می توانند هزینه زیادی را در پی داشته باشند.
3- استفاده از روش بیولوژیکی برای احیای کربن اکتیو
در روش احیای بیولوژیکی کربن اکتیوها، این ماده شیمیایی را به محفظه ای توری شکل و در ادامه به بیورآکتیورهایی با حجم زیادی از میکروارگانیسم ها و لجن فعال وارد می کنند. با گذشت مدتی این میکروارگانیسم ها باعث حذف مواد آلی و غیر آلی در سطح کربن اکتیو می شوند.

مزایا و معایب این روش از احیای کربن اکتیوها شامل موارد زیر می شوند:

راندمان بالا یکی از مهم ترین مزیت های احیای کربن اکتیو با این روش می باشد.
از عیب های استفاده کردن از این روش، این است که باید زمان زیادی را صرف حذف آلاینده ها با استفاده از میکروارگانسیم کنید.
یکی دیگر از معایب روش بیولوژیکی احیای کربن اکتیوها این است که صرفه اقتصادی ندارند.
***برای انتخاب روش مناسب احیای کربن اکتیو باید نوع مواد جذب شده توسط کربن را شناسایی کرد و در ادامه مناسب ترین روشی را که دارای صرفه اقتصادی و بازدهی مطلوب باشد استفاده کنید.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در زمینه خرید و احیای کربن اکتیو، با مراجعه به سایت تصفیه آب آبین از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید و با شماره های زیر در تماس باشید:

021-22228116





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: